Yamaha Forum

Algemeen => kletspraat/Algemeen => Topic gestart door: cees op 18 juli 2010, 11:04:22

Titel: toerenbegrenzer
Bericht door: cees op 18 juli 2010, 11:04:22
voor het eerst de motor in zijn 6 in de toerenbegrenzer gereden wel met de tandwielverhouding 16-47 snelheid met speedohealer 252km,geijkt met navigatiesysteem, voorheen met de orginele tandwielverhouding kreeg ik hem maar net in de 10000 toeren in zijn 6,de afwijking van de kilometerteller met  andere tandwielen ipv orginele bedraagt maar liefst 13,8 procent dus een speedohealer monteren heeft wel degelijk nut ,voorheen liep de moter op de kilometerteller 265 gemeten zonder speedohealer, de motor word bij deze snelheid voor wel instabiel, ik denk dat de moter met deze tandwielverhouding harder loopt als met de orginele gezien het 2000 toeren scheelt de trekkracht die hij nu heeft is fenominabel alleen maar fun,kost me wel wat meer achterbanden vrees ik maar ja fun mag wat kosten. :]
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: vincefazer op 18 juli 2010, 22:32:41
Hoe bevalt de 16/47 verhouding?
Ik heb nu 17/47 en zit ook aan 16/47 te denken.
Maar wordt hij in zijn 1 niet heel erg alleen maar voorwiel omhoog willen gooien?
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Wallie op 18 juli 2010, 22:35:17
Heb ook de 16-47 tandwieln en vind het ook super kikkuh! Dat ding blijft steigeren. Vandaag ff de 220 op de teller gezien, maar da's nog zonder speedohealer. Die komt er deze week op. Wel goed vasthouden op de naked, en inderdaad; een stuurdemper is geen overbodige luxe met die snelheid.
 ;D
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Wallie op 18 juli 2010, 22:37:06
Hoe bevalt de 16/47 verhouding?
Ik heb nu 17/47 en zit ook aan 16/47 te denken.
Maar wordt hij in zijn 1 niet heel erg alleen maar voorwiel omhoog willen gooien?

Valt wel mee, als je wilt wel, maar als je 'normaal' doet gaat het top. Ik geef de Z1000 van de buurman nu écht het nakijken. :D :D
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: vincefazer op 18 juli 2010, 22:38:34
Daarom twijfel ik dus nog, met mijn huidige 17/47 verhouding kan ik gewoon volgas weg in 1, zonder dat het voorwiel te hoog komt.
Denk niet dat je veel sneller weg kunt trekken want dan zou door de krachten alleen maar het voorwiel verder omhoog gaan komen.
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Wallie op 18 juli 2010, 22:42:48
Het wordt wat pittiger onderin, wat speelser. Die 1 is zo lang. Nu moet je wel wat meer schakelen maar is best gaaf. Wanneer je het niks vind, zet je die 17 weer terug. Is 10 min. werk toch? Kost ook maar een euro of 8.
Gewoon ff doen, gaaf :D ;)
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: cees op 19 juli 2010, 11:39:32
als je je gewicht naar voren verplaatst moet het wel gek gaan wil je het voorwiel niet aan de grond kunnen houden en een lichte wheelie is toch geen probleem, een ander voordeel met 16 tands voor en 47 achter is als je rustig wilt toeren de motor in zijn zes kunt laten staan,bij 35 km in zijn zes trekt hij nog verrassend snel,vanuit stilstand en de versnelling in zijn zes een beetje spelen met de koppeling  en je rijd zo weg, een ander voordeel is zo als ik al eerder heb geschreven de motor in zijn hogere toerengebied veel harder doortrekt, met de orginele tandwielen trekt hij boven de 220 niet zo hard meer door en duurt het best lang voor je aan zijn top zit, verassend hoe hij nu doortrekt naar de 245. van de 245 ot de toerenbegrenzer aanspreekt duurt wel wat langer maar deze snelheden rij je toch bijna nooit, gewoon ander tandwieltje monteren aan de ketting hoeft niets te gebeuren en je hebt veel plezier als je van een beetje fun houd :]
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Wallie op 19 juli 2010, 15:16:49
als je je gewicht naar voren verplaatst moet het wel gek gaan wil je het voorwiel niet aan de grond kunnen houden en een lichte wheelie is toch geen probleem, een ander voordeel met 16 tands voor en 47 achter is als je rustig wilt toeren de motor in zijn zes kunt laten staan,bij 35 km in zijn zes trekt hij nog verrassend snel,vanuit stilstand en de versnelling in zijn zes een beetje spelen met de koppeling  en je rijd zo weg, een ander voordeel is zo als ik al eerder heb geschreven de motor in zijn hogere toerengebied veel harder doortrekt, met de orginele tandwielen trekt hij boven de 220 niet zo hard meer door en duurt het best lang voor je aan zijn top zit, verassend hoe hij nu doortrekt naar de 245. van de 245 ot de toerenbegrenzer aanspreekt duurt wel wat langer maar deze snelheden rij je toch bijna nooit, gewoon ander tandwieltje monteren aan de ketting hoeft niets te gebeuren en je hebt veel plezier als je van een beetje fun houd :]

Sluit ik me bij aan... :99
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: vincefazer op 19 juli 2010, 16:03:33
Ok ok, ik heb met laten overtuigen.
Als alles goed gaat komt er a.s. woe. een 16t voortandwiel op van een FZS1000.
(het oude model had standaard een 16t voortandwiel wat zo 1 op 1 past op onze FZ1, hangt dan meteen mooi in rubber)
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Wallie op 19 juli 2010, 20:32:05
Dat rubber is inderdaad wel fijn. Het dat op mijn tandwiel niet en je hoort wel ietsje meer rolgeluid.
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: BeR_FZ1 op 19 juli 2010, 21:13:18
Maar wat is het algemene advies nu mbt een kleiner tandwiel?

Ik heb van het standaard tandwiel één tandje afgeslepen maar dat werkt niet, ik denk dan heb ik ook 16 tands maar nu maakt ie wel veel meer herrie ???
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Spritze op 19 juli 2010, 21:19:56
Maar wat is het algemene advies nu mbt een kleiner tandwiel?

Ik heb van het standaard tandwiel één tandje afgeslepen maar dat werkt niet, ik denk dan heb ik ook 16 tands maar nu maakt ie wel veel meer herrie ???

.................... :o .....................

 KIX, budget tuning  ;D  :P
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Ivo Smeets op 19 juli 2010, 22:02:52
Maar wat is het algemene advies nu mbt een kleiner tandwiel?

Ik heb van het standaard tandwiel één tandje afgeslepen maar dat werkt niet, ik denk dan heb ik ook 16 tands maar nu maakt ie wel veel meer herrie ???

Ik hoop toch niet dat je dat serieus meent he ???
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: VINO op 19 juli 2010, 22:38:22
Maar wat is het algemene advies nu mbt een kleiner tandwiel?

Ik heb van het standaard tandwiel één tandje afgeslepen maar dat werkt niet, ik denk dan heb ik ook 16 tands maar nu maakt ie wel veel meer herrie ???

Zit allemaal tussen de oren ;D
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: BeR_FZ1 op 19 juli 2010, 22:46:19
Maar wat is het algemene advies nu mbt een kleiner tandwiel?

Ik heb van het standaard tandwiel één tandje afgeslepen maar dat werkt niet, ik denk dan heb ik ook 16 tands maar nu maakt ie wel veel meer herrie ???

Ik hoop toch niet dat je dat serieus meent he ???

Nee hoor ik heb hem wel afgeslepen maar op het achtertandwiel weer vastgelast, zo is die achter een tandje groter geworden ;)
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Robbedoes op 19 juli 2010, 22:50:11
Leuk Berry! ;D
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Spritze op 19 juli 2010, 23:11:26
Maar wat is het algemene advies nu mbt een kleiner tandwiel?

Ik heb van het standaard tandwiel één tandje afgeslepen maar dat werkt niet, ik denk dan heb ik ook 16 tands maar nu maakt ie wel veel meer herrie ???

Ik hoop toch niet dat je dat serieus meent he ???

Nee hoor ik heb hem wel afgeslepen maar op het achtertandwiel weer vastgelast, zo is die achter een tandje groter geworden ;)

Het spijt me, maar lassen dat is echt zo'n beginners fout, iedereen weet dat je zoiets moet solderen !!!  :P
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Ivo Smeets op 19 juli 2010, 23:46:19
Het gaat weer nergens over he ;D
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: vincefazer op 20 juli 2010, 00:02:52
Kun je wel stellen ja...
En dat terwijl ik vandaag dus besloten heb zo'n 16 tands voortandwiel te bestellen en deze metee woe. bij de 10.000km beurt te laten monteren.
Echter nu moet ik door al dit gedoe ook nog eens een speedohealer gaan aanschaffen...

Eerlijk gezegd was ik dat toch al van plan hoor, want met het 47 tands achterwiel wijkt de teller ook al dik 8% af tov de GPS.
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: FZ1GT op 20 juli 2010, 09:47:16
 ??? LOL
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: vincefazer op 25 juli 2010, 22:12:55
Van het weekend in de eifel geweest en ook ff een stukje autobahn gedaan om eens te kijken hoe hard de FZ1 nu wil rijden.
Ik heb nog geen speedohealer en een tandwielverhouding 16/47, alleen een GP Pro (met db-killer erin, kost absoluut vermogen), toerenbegrenzer in zijn 6, de snelheid op de teller schomelde tussen 290 en 292 km/u. Op mijn GPS bleek dit 248 km/u te zijn.
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Ivo Smeets op 25 juli 2010, 22:15:00
Dat is een gigantisch groot verschil :-\
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: vincefazer op 26 juli 2010, 16:40:05
Ik heb de motor ongeveer 3 sec tegen de toerenbegrenzer laten stuiteren alvorens het gas weer te minderen, dus de GPS heeft de tijd gehad om echt de werkelijke snelheid te meten.
Het is meteen ook de reden waarom ik toch wel snel een speedohealer geïnstalleerd wil hebben, want ook je odo meter en je dagteller loopt nu veels te snel op.
Klopt echt geen bal meer van.

Qua rijden is het werkelijk ONGELOVELIJK, zo had de FZ1 uit de fabriek moeten komen, 16/47 is waanzinnig. Ik dacht dat 17/47 al snel was, maar dit is even andere koek hoor!

Sorry Spritze, maar ik kwam een tweetal GSXR 1000 tegen in de eifel, en dat ik ze in de bochten ging pakken had ik van mezelf wel verwacht (ahum dit klinkt anders dan ik het bedoel....), maar ook op de rechte stukken waren ze geen enkele partij. Pas dik boven de 200 km/u kwamen ze er langs, nou goed dat rij ik toch maar zelden dus dat vind ik geen punt.
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Yellowdriver op 26 juli 2010, 17:00:33
Ik heb de motor ongeveer 3 sec tegen de toerenbegrenzer laten stuiteren alvorens het gas weer te minderen, dus de GPS heeft de tijd gehad om echt de werkelijke snelheid te meten.
Het is meteen ook de reden waarom ik toch wel snel een speedohealer geïnstalleerd wil hebben, want ook je odo meter en je dagteller loopt nu veels te snel op.
Klopt echt geen bal meer van.

Qua rijden is het werkelijk ONGELOVELIJK, zo had de FZ1 uit de fabriek moeten komen, 16/47 is waanzinnig. Ik dacht dat 17/47 al snel was, maar dit is even andere koek hoor!

Sorry Spritze, maar ik kwam een tweetal GSXR 1000 tegen in de eifel, en dat ik ze in de bochten ging pakken had ik van mezelf wel verwacht (ahum dit klinkt anders dan ik het bedoel....), maar ook op de rechte stukken waren ze geen enkele partij. Pas dik boven de 200 km/u kwamen ze er langs, nou goed dat rij ik toch maar zelden dus dat vind ik geen punt.

Leuk verhaal man klinkt gaaf zo die verhouding  :98
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: johan op 10 augustus 2010, 19:38:32
ok ok leuke verhalen allemaal! :) maar vraagje wat is de standaard tandwiel verhouding?
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: vincefazer op 10 augustus 2010, 19:48:05
17/45.
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Wallie op 10 augustus 2010, 22:03:40
Ik vind het ook top rijden met 16/47. Heb nu de speedohealer gemonteerd, nog niet gecheckt met de gps, maar de afwijking is nagenoeg 0. De FZ1 rijdt gewoon super lekker met deze verhouding.
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: vincefazer op 11 augustus 2010, 09:27:50
Ik wacht nog steeds op de speedohealer, hij staat al ruim 1,5 week in bestelling...

Gisteren in duitsland nog een keer de topsnelheid geprobeerd, wederom 292 km/u op de teller in de 6e versnelling tegen de toerenbegrenzer, nu wat langer vastgehouden om te kijken of de GPS dan beter de tijd had om de snelheid echt zeker vast te stellen.

En ja het was iets harder, de absolute topsnelheid met de tandwielverhouding en het standaard maximum toerental bleek 253 km/u op de GPS te zijn.
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Wallie op 11 augustus 2010, 12:03:59
Gast..

Da's mooi dat je het weet want dan kun je gelijk met deze gegevens de speedohealer instellen. Je kunt nu bereken wat de afwijking in procenten is. Die komt uit op -13,4% dus deze waarde stel je straks op je speedohealer in.

Succes Vince
Titel: Re:toerenbegrenzer
Bericht door: Redline Rider op 23 januari 2014, 10:16:50
Ik wacht nog steeds op de speedohealer, hij staat al ruim 1,5 week in bestelling...

Gisteren in duitsland nog een keer de topsnelheid geprobeerd, wederom 292 km/u op de teller in de 6e versnelling tegen de toerenbegrenzer, nu wat langer vastgehouden om te kijken of de GPS dan beter de tijd had om de snelheid echt zeker vast te stellen.

En ja het was iets harder, de absolute topsnelheid met de tandwielverhouding en het standaard maximum toerental bleek 253 km/u op de GPS te zijn.

Met 17/45 had ik 260km/u op de GPS, eigenlijk scheelt het dus amper iets.