24 Juni 2018, 05:44:24
News: Welkom op Het yamaha-forum veel te vinden over FZ1 en FZ8
Pagina's: [1]
Print
Auteur Topic: gear indicator  (gelezen 12718 keer)
ronald
Junior
**
Berichten: 65



« Gepost op: 24 Februari 2011, 12:21:16 »

Na al enkele km's gebold te hebben, nog niet veel door de weersomstandigheden, heb ik toch al gemerkt dat de FZ8 veel koppel heeft, en dat ik me constant betrap om nog eens door te schakelen naar 7?Huh?, daar ik allang in zesde zit.
Heb op het FZ1 forum al mooie dingen zien staan over een gear indicator. Nu is mijn vraag, of er al iemand ervaring heeft met zoiets op de FZ8, en of deze van de 1 ook past op onze 8. Graag reactie
Gelogd
Siepstra
Nieuweling
*
Berichten: 3


« Antwoord #1 Gepost op: 8 Mei 2011, 18:11:42 »

Beste Ronald,

Ik heb recentelijk zelf de Acumen DG8 Gearindicator (ca. 99 euro, even via Google zoeken)op mijn Fazer FZ8 gemonteerd en gisteren op de Fazer FZ8 van mijn zoon. Werken beide prima!
We zoeken nu nooit meer naar #7. Ik heb aansluitschema's etc. beschikbaar.
Gelogd
Richard--
Nieuweling
*
Berichten: 31



« Antwoord #2 Gepost op: 8 Mei 2011, 22:42:06 »

Beste Ronald,

Ik heb recentelijk zelf de Acumen DG8 Gearindicator (ca. 99 euro, even via Google zoeken)op mijn Fazer FZ8 gemonteerd en gisteren op de Fazer FZ8 van mijn zoon. Werken beide prima!
We zoeken nu nooit meer naar #7. Ik heb aansluitschema's etc. beschikbaar.

Siepstra zou je de foto wat kleiner kunnen maken hij is wel erg grootttt   :Clown

Kan je het aansluitschema hier posten,ben er ook opzoek naar welke draden ik moet hebben.
Alleen ik heb een Gipro U01 hier liggen maar met een beetje geluk worden ze hetzelfde aangesloten.
Gelogd
ronald
Junior
**
Berichten: 65



« Antwoord #3 Gepost op: 15 Mei 2011, 21:44:20 »

Alvast bedankt Siepstra voor de tip, ik stuur dit antwoord vanuit Deiva Marina, Cinque Terre, Italië, jammer genoeg zonder de Fazer8. Bij thuiskomst ga ik zeker verdere info opzoeken over dit type. Aansluitschema's zijn altijd welkom natuurlijk.
Gelogd
Richard--
Nieuweling
*
Berichten: 31



« Antwoord #4 Gepost op: 24 Mei 2011, 01:38:36 »

Ik heb via mail contact gehad met Siepstra en die heeft mij het e.e.a opgestuurd over het aansluiten van de gearindicator.
Alle dank gaat dus naar Siepstra  ik plaats het alleen maar hier.


Werkvolgorde en aansluitingen bij de Fazer (met kuip dus) is als volgt
(kan voor de naked FZ8 mogelijk anders zijn, ook de bedrading!) van de Acumen DG8 Gearindicator:

Ik ga er van uit dat je de manual hebt die bij de motor geleverd is,


1.     Zet je contact uit (accu hoeft niet losgekoppeld te worden)

2.     Verwijder de panelen A en B van de kuip (zie pag. 6-9 in manual)

3.     Verwijder het bestuurderszadel (zie pag. 3-17 in manual)

4.     Verwijder de tank (zie pag. 6-16 in manual). Ik heb overigens de brandstofleiding aan de tank laten zitten
       (zat nog 12 ltr. In) en de tank op een oud kussen zover mogelijk achterop het frame gelegd.
       Voor de zekerheid even met een spinner o.i.d. zekeren

5.     Verwijder het luchtfilterhuis (bovendeel), luchtinlaatspruitstukken (4 st.) en het luchtfilter en daarna
       het onderste deel v.h. luchtfilterhuis (let op de pakkingen!).
       Markeer of onthoudt goed alle leidingen (zie pag. 6-17 in manual)

6.     Leidt nu de draad van de gearindicator vanaf je dashboard door het frame,
       langs de ECU en onder framebuis door naar de luchtinlaten

7.     Aan de linkerkant van het frame naast de luchtinlaten zie je 2 dikke geisoleerde kabelbundels lopen
       vanaf grote en de kleine stekkers in de ECU (die zit vooraan in de kleine driehoek v.h. frame).

8.     De dikste van de 2 (bij mij ook de bovenste) komt van de grote stekker van de ECU
       en de dunnere van de 2 komt van de kleine stekker van de ECU (dit goed controleren!)

9.     Je moet nu met een scherp mesje de (dubbele) isolatie van de dikste draadbundel openmaken
       over een lengte van ca. 10 – 12 cm. Doe dit heel voorzichtig om geen van de draden te beschadigen.

10.    Zoek nu beide gewenste draden op (zie schema ECU-connectors) en trek die voorzichtig een stuk naar buiten
       (let niet op de stippen op de draden).

11.    Draden niet doorknippen of zo maar slechts een deel van de isolatie voorzichtig wegsnijden over een lengte van ca. 1 cm.

12.    Soldeer nu volgens schema de 2 draden van de gearindicator en de 2 draden van de ECU aan elkaar
       en isoleer die elk apart weer goed met isolatieband (lastig werkje, dus heb geduld).

13.    Leg/frommel de bedrading nu weer terug in hun “bedding” en isoleer ook de buitenkant weer heel goed
       (gebruik liever teveel dan te weinig isolatietape, het moet ook vochtdicht zijn namelijk).

14.    Volg dezelfde procedure voor de bedrading in de dunnere draadbundel.

15.    Zet je contact even aan. Als het goed is moet het schermpje van de gearindicator nu oplichten.
       Zet je contact weer uit.

16.    Nu moet je nog de laatste groene draad van de gearindicator aansluiten op de blauwe draad
       van de vrijstandschakelaar van de versnellingsbak.

17.    Deze vind je rechts helemaal onderin het frame
       (haakse aansluiting,licht blauwe draad met ruime zwarte isolatie daar weer omheen).
       Het is even zoeken en je kunt er moeilijk bij maar niet onmogelijk.
       Zie ook schema ECU-connector rechter tekening nr. 7.

18.    Je zult deze groene draad ongeveer 80 cm moeten verlengen (heb ik met blauwe draad gedaan).
       Het overtollige deel kun je er later afknippen

19.    Het aansluiten vergt het nodige gepriegel want je kunt er maar moeilijk bij, doorzetten dus.

20.    Ook hier weer alles goed isoleren

21.    Als je dit gedaan hebt nogmaals even je contact aanzetten om te controleren of het schermpje oplicht

22.    Vergeet ook niet om de stekkers in het snoer van de gearindicator na aansluiting goed met isolatietape te omwikkelen
       zodat er geen vocht en vuil in kan komen

23.    Daarna (er zit niets anders op) onderkant luchtfilterhuis (let op de pakking!),
       inlaatkelken, luchtfilter, bovenkant luchtfilterhuis en tank etc. weer monteren

24.    Panelen A en B nog even niet monteren want je moet nu eerst de gearindicator gaan leren wat hij moet aangeven
       (zie hiervoor de manual van de gearindicator). 
       Ik moest het wel 5x doen voordat hij deed wat hij moest doen, dus wanhoop niet.

25.    Als alles werkt zoals het moet kun je de panelen A en B weer monteren,
       alle bouten nog eens goed nalopen en ben je klaar.












Gelogd
Lowdown
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 25 November 2011, 00:09:19 »

Hallo,

Ik heb met behulp van dit schema een Gipro X op mijn FZ8N ABS gezet. Ging super! Dank.
Gelogd
Nakedness
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Maart 2012, 21:47:37 »

Ik wil via dit bericht ook mijn dank uitspreken aan Richard voor het helder uitschrijven van de installatie van de Acumen.
Vandaag heb ik aan de hand daarvan mijn Gipro X aangesloten en behalve dat de draden daarvan anders gekleurd waren werkte het als een trein.
Voor een niet-technisch iemand was het wel een uitdaging maar deze how-to was een enorme kruk ter ondersteuning.
Bedankt! Groeten van
Gelogd
Richard--
Nieuweling
*
Berichten: 31



« Antwoord #7 Gepost op: 11 Maart 2012, 01:35:03 »

Ik wil via dit bericht ook mijn dank uitspreken aan Richard voor het helder uitschrijven van de installatie van de Acumen.
Vandaag heb ik aan de hand daarvan mijn Gipro X aangesloten en behalve dat de draden daarvan anders gekleurd waren werkte het als een trein.
Voor een niet-technisch iemand was het wel een uitdaging maar deze how-to was een enorme kruk ter ondersteuning.
Bedankt! Groeten van

Alle dank gaat naar Siepstra die heeft alles netjes uitgewerkt en foto's gemaakt ik heb het alleen maar op het forum gezet.
Helaas heb ik zelf nog geen tijd gehad om alles te monteren maar hoop dat het dit jaar wel gaat lukken en dan wil ik ook gelijk projectors monteren  Grijns

Nakedness  Weet je toevallig ook nog welke draden(kleur) anders waren dan de aansluiting van Siepstra,zodat anderen niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden  Knipoog
Gelogd
Nakedness
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 13 Maart 2012, 01:25:01 »

Citaat
Nakedness  Weet je toevallig ook nog welke draden(kleur) anders waren dan de aansluiting van Siepstra,zodat anderen niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden  Knipoog
Tuurlijk!
De Gipro heeft 4 draden (rood, zwart, bruin en groen).
Rood en zwart zijn duidelijk lijkt mij, die monteer je hetzelfde als Siepstra beschreven heeft.
De groene gaat op de grijze draad van de kleine connector, de bruine op de geel/witte.
Overigens werkt het aansluiten van de Gipro sneller dan de Acumen aangezien je niet hoeft te solderen of draden te verlengen.
Het is echt een kwestie van de beide draden in de klem leggen, metalen dingetje er doorheen drukken en klemmetje dichtklikken. Scheelt je zo 3 stappen in de beschrijving. Grijns
Wel weer netjes aftapen natuurlijk.

Let wel even op waar je die klemmetjes plaatst. Ik had ze te dicht op elkaar zitten waardoor de bundel ietwat te dik werd om terug te kunnen op zn normale plaats.
Met wat wringen en stevig duwen met het luchtfilterhuis op zn plaats past het allemaal maar het had ook heel anders kunnen zijn. Kleine waaschuwing dus om ze of n paar cm meer naar achteren te plaatsen of in ieder geval trapsgewijs te plaatsen en niet naast elkaar.

En kijk uit met de schroefjes van je luchtinlaten... ze liggen er zo in.
(niet gebeurd maar het scheelde 1x niet veel Brede lach)

Succes, met die beschrijving is het een eitje.
Gelogd
Richard--
Nieuweling
*
Berichten: 31



« Antwoord #9 Gepost op: 17 Maart 2012, 00:13:46 »

Ik wil hierbij Siepstra ook bedanken voor zijn heldere uitleg.
Ik heb de gear indicator ingebouwd en werkt perfect.
Ook heb ik gelijk Bi-xenon projectors ingebouwd http://yamaha-forum.nl/index.php/topic,1333.0.html en ook dat werkt perfect  Grijns
Gelogd
Pagina's: [1]
Print
Ga naar: