23 Juni 2018, 23:49:55
News: Welkom op Het yamaha-forum veel te vinden over FZ1 en FZ8
Pagina's: [1]
Print
Auteur Topic: handvat verwarming  (gelezen 4358 keer)
kloeloos
Nieuweling
*
Berichten: 5


« Gepost op: 22 Januari 2013, 20:01:24 »

Goedendag,

Ik ben sinds kort in het bezit van een fz1 fazer uit 2009.
Nu ben ik even aan het klooien geweest met zowel de navigatie als de handvatverwarming te installeren.
Ben inmiddels op de hoogte hoe ik de navigatie moet schakelen, nu komt echter het probleem, hoe schakel ik de handvatverwarming?
Inmiddels werkt het wel, maar zou ik per ongeluk de schakelaar vergeten dan loopt de accu leeg.
Heeft iemand toevallig een makkelijke oplossing om dit voor elkaar te krijgen.
Heb wel gezocht, ook op youtube, maar ben een beetje behoudend om zomaar draden los te halen etc.

mvg
Gelogd
Rush Fazer
Nieuweling
*
Berichten: 38



« Antwoord #1 Gepost op: 22 Januari 2013, 23:40:06 »

Naar mijn idee is het verstandig niet alleen de navigatie, maar ook de handvatverwarming via het contact te schakelen. Als je de motor dan uitzet is er geen stroom meer en kan de accu niet leeglopen.
« Laatste verandering: 24 Januari 2013, 21:25:27 door Rush Fazer » Gelogd
GotFazeD
Held
*****
Berichten: 686



« Antwoord #2 Gepost op: 22 Januari 2013, 23:47:45 »

Ik zeg:  Tijd voor een How-to:
Gelogd


riding a Fz1 is not heaven,but i`m in heaven when i`m riding my Fz1.,Groetjes Berry
Wallie
Held
*****
Berichten: 647


FZ1 for fun


« Antwoord #3 Gepost op: 24 Januari 2013, 10:14:31 »

Uiteraard over het contact en misschien zelfs met een relais ertussen. Geen idee hoeveel vermogen de handvatverwarming is maar er zit ongetwijfeld technische info bij.
Gelogd
Fatopi
Senior
****
Berichten: 259


« Antwoord #4 Gepost op: 26 Januari 2013, 11:45:51 »

Uiteraard over het contact en misschien zelfs met een relais ertussen. Geen idee hoeveel vermogen de handvatverwarming is maar er zit ongetwijfeld technische info bij.


Lijkt mij ook de beste optie. Je zou het relais kunnen laten schakelen op de verlichting..
Gelogd
Rush Fazer
Nieuweling
*
Berichten: 38



« Antwoord #5 Gepost op: 26 Januari 2013, 17:29:24 »


Lijkt mij ook de beste optie. Je zou het relais kunnen laten schakelen op de verlichting..
[/quote]

Dan wel ervoor zorgen dat je de juiste kabel neemt. Bij mij was per ongeluk de kabel van het remlicht gebruikt. Kreeg daardoor telkens de melding dat de stroomtoevoer eraf was en vervolgens schakelde het toestel uit Kwaad

Gelogd
kloeloos
Nieuweling
*
Berichten: 5


« Antwoord #6 Gepost op: 28 Januari 2013, 21:07:39 »

Hmm zou geen idee hebben hoe dat aan te sluiten Smiley

Gelogd
kloeloos
Nieuweling
*
Berichten: 5


« Antwoord #7 Gepost op: 20 Februari 2013, 11:24:24 »

Na dit bericht heb ik is even wat rondgezocht op allerlij fora, en als ik het goed begrijp is een relais gewoon een soort schakelaar (ja ik weet noob) Smiley
Dus nu heb ik wat nagedacht en eigenlijk komt het er op neer dat ik de wel bekende rood/witte kabel kan aansluiten op een relais, zodat deze aan/uit geschakelt wordt correct?
Vervolgens kan ik de power gewoon van de accu halen?
Weet iemand toevallig wat voor relais ik daarvoor nodig heb?, want ik wil graag de navi en de handvatverwarming hier aan koppelen.

Alvast bedankt, mocht dit werken dan zal ik wel een paar foto's plaatsen Smiley
Gelogd
kloeloos
Nieuweling
*
Berichten: 5


« Antwoord #8 Gepost op: 6 Maart 2013, 17:10:04 »

 Groeten van

Zo, ik heb het werkend gekregen, als je de spullen hebt dan is het eigenlijk een fluitje van een cent.

Gebruikte onderdelen:

- 40A 12v Relais type schließer (via duitse ebay gekocht, maar louis bv verkoopt ze ook)
- Kabel met zekeringhouder die de directe stroomvoorziening wordt van de accu naar het relais
- Setje kabelschoentjes en krimpkous van conrad (zo heb je alle maten en types), voor de accuaansluiting raad ik platte stekkertjes aan die je kunt     solderen.

Stuurspanning: (aansluiting 86)

Ben begonnen met het controleren waar ik het beste de relais mee kon in en uit schakelen, na wat onderzoek moest dat de rood/witte kabel zijn die onder het buddysit zit, nadat ik dit had gechecked met mijn multimeter, bleek deze inderdaad in verbinding te staan  met het contact, die voorzichtig uit de houder verwijdert.
Daarna heb ik een kabeltje gefabriceerd met een mannetje en een vrouwtje, het vrouwtje van de nieuwe kabel in de houder gedrukt en vervolgens de orginele op het mannetje, terwijl ik het mannetje heb aangeknepen heb ik daar de stuurdraad van het relais bij-in verwerkt, ook daar weer een vrouwtje aangeknepen.
Op deze manier kun je de zaak zo weer ogineel maken mocht dat nodig zijn.
Foto volgt als ik in de gelegenheid ben

Massa: (aansluiting 85)

Spreekt voor zich lijkt me.

Spanning van accu: (aansluiting 30)

Kabel met zekering houder van accu naar relais, heb er zelf een 7,5A zekering tussen gedaan, voor handvatverwarming en navigatie.

Spanning naar verbruiker: (aansluiting 87)

Heb hier eenvoudig de navigatie en handvatverwarming in 1 kabelschoentje verwerkt, die vervolgens op 87 aangesloten.

NU schakelt de navigatie aan en uit, heerlijk, zou trouwens alles wat blootlicht goed isoleren met bv krimpkous, dit heeft ook een netter resultaat.

suc6
Gelogd
Pagina's: [1]
Print
Ga naar: