18 December 2017, 14:36:13
News: Welkom op Het yamaha-forum veel te vinden over FZ1 en FZ8
Pagina's: [1]
Print
Auteur Topic: Hitte frame  (gelezen 10625 keer)
groenejan
Nieuweling
*
Berichten: 3


« Gepost op: 11 Augustus 2013, 07:54:19 »

vorige week een rit naar Frankrijk gemaakt heen en terug totaal 1500 kilometer
Wat mij erg stoort is dat er z0'n ongelofelijke hitte van de motor af komt het frame wordt echt gloeiend heet ook zie ik bij rijden de temperatuur meter op 106 graden staan .De vin slaat dan aan maar dan komt er ook gelijk een hoop warmte naar boven .
Ik had hiervoor een Kawa Z750 en daar had ik dit probleem niet mee .Maatje van me waar ik mee weg was met Z750 geen enkel probleem ook het frame niet en zijn motor is volledig zwart. Mijn motor is blauw met een zwart frame mijn vader dacht dat dit de oorzaak van de hitte kon zijn .
Herkend iemand dit probleem Huh?Huh?
Het gebruik is bij pittig rijden 1:15  met rustig toeren 1:18 Huh? Huh?
Gelogd
GotFazeD
Held
*****
Berichten: 686



« Antwoord #1 Gepost op: 11 Augustus 2013, 09:38:48 »

Als je langzaam rijdt en veel moet stoppen(stilstaan) is het normaal dat de temperatuur oploopt.
Als je lekker kunt doorrijden dan hoort de temperatuur geen 106 graden te blijven.
Dat de warme lucht naar boven gaat (merkbaar) en bij een z750 niet, komt doordat de fz8 een topkuip(neem aan dat je een fazer hebt) heeft en een z750 niet.

Kijk even of er voldoende koelvloeistof in je systeem zit.
Eventueel ontluchten, er kan wat lucht in je systeem zitten.

« Laatste verandering: 11 Augustus 2013, 09:43:19 door GotFazeD » Gelogd


riding a Fz1 is not heaven,but i`m in heaven when i`m riding my Fz1.,Groetjes Berry
groenejan
Nieuweling
*
Berichten: 3


« Antwoord #2 Gepost op: 11 Augustus 2013, 12:02:41 »

Bedankt voor je reactie nee ik heb een naked bike dus geen Faser
De motor is 2 maanden oud en er is de eerste keer bij de eerste beurt naar gekeken
Ik wil er toch nog een keer naar laten kijken misschien is het mengsel te arm dat kan volgens mijn vader ook te maken hebben van de hitte die van het frame en blok af komt (iemand ervaring hiermee misschien heeft dit met emissie eisen te maken )
Versnellings bak schakeld ook erg rauw had gehoopt dat het na de eerste beurt olie verversen over zou zijn .De FZ8 was een over jarig model dus heeft lang in de showroom gestaan.
Gelogd
groenejan
Nieuweling
*
Berichten: 3


« Antwoord #3 Gepost op: 11 Augustus 2013, 12:11:07 »

Bedankt voor je reactie nee ik heb een naked bike dus geen Faser
De motor is 2 maanden oud en er is de eerste keer bij de eerste beurt naar gekeken
Ik wil er toch nog een keer naar laten kijken misschien is het mengsel te arm dat kan volgens mijn vader ook te maken hebben van de hitte die van het frame en blok af komt (iemand ervaring hiermee misschien heeft dit met emissie eisen te maken )
Versnellings bak schakeld ook erg rauw had gehoopt dat het na de eerste beurt olie verversen over zou zijn .De FZ8 was een over jarig model dus heeft lang in de showroom gestaan.
Gelogd
FZed1
Junior
**
Berichten: 76


« Antwoord #4 Gepost op: 11 Augustus 2013, 22:06:17 »

Met de R6 heb ik ook heel veel last van warmte gehad toen ik door het hete Spanje en ItaliŽ aan het rijden was. Maar dit was vooral in de stad waar je veel moest remmen en optrekken. Met de FZ1(Fazer)niet veel last. De temperatuur komt niet hoger dan 102 graden. Het rauwe schakelen is wel normaal bij Yamaha. Soms schakelt de Fazer als een heet mes door de warme boter en de andere keer moet ik er flink aan trekken. Het is nog een vrij nieuwe, dus ik verwacht in de loop der tijd verbetering. Dat zal ik, als ik jou was, ook maar doen. Knipoog Ik weet niet of er voor motoren ook een Slick50 bestaat om de motor en versnellingsbak wat soepeler te laten draaien?
Gelogd
FZťťntje
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Augustus 2013, 22:49:17 »

Met de hete dagen afgelopen periode bleef de temp op lange snelweg stukken gewoon op
een graadje of 82 echter bij het in de bebouwde kom rijden liep de temp heel snel op to 102 graden.
Op die momenten ervaar ik ook een hitte uitstraling naar mijn knieŽn
Ik heb nooit aan mijn frame gevoeld maar kan me zo voorstellen als heiblok 102 graden is
dat door de stralings warmte het frame ook warm/ heet wordt.

Je beschrijft niet of je temp zo hoog is met snelweg gebruik of met steeds optrekken zoals binnen de bebouwde kom?
Als je temp met snelweg gebruik oploopt tot 106 graden zou ik er aandacht aan schenken
Geen idee of er een thermostaat in de motor zit zoals bij een auto anders zou die een test mogen hebben
Kan jezelf ook demonteren in een pannetje met water op het vuur en kijken of die voor het kookpunt
openspringt.
In ieder geval succes ermee en hopelijk is het niks ernstig

 Groeten van
Gelogd
Hans R
Nieuweling
*
Berichten: 22



« Antwoord #6 Gepost op: 12 Augustus 2013, 17:20:20 »

De FZ8 geeft behoorlijk wat warmte af aan de berijder, dat was mij toen ik hem kocht ook opgevallen.
Bij snelweg en autoweg gebruik ligt de temperatuur rond de 80 graden, kom ik in de stad staat de meter al snel op 100 graden.
De 2,5 liter koelvloeistof is dan zo opgewarmd , door deze kleine inhoud schommelt de temperatuur nogal.
De thermostaat (die er wel is) zal de schuldige niet zijn, maar waarschijnlijk de capaciteit van de radiateur.
Dus als de hoge temperatuur in de stad is gemeten zal ik mij geen zorgen maken.
Gelogd
Wallie
Held
*****
Berichten: 647


FZ1 for fun


« Antwoord #7 Gepost op: 14 Augustus 2013, 19:31:00 »

Niks aan de hand lijkt mij. Zolang de fan maar aanslaat en de temperatuur dan weer zakt!
En natuurlijk wordt de rest van de motor heet! Lijkt mij vrij logisch als het zo dicht op elkaar gemonteerd zit. Wellicht heeft de Z750 andere materialen die sneller warmte geleiden en dus ook sneller afkoelen bij rijwind?? De Z1000 van mijn buurman wordt in ieder geval ook loeiheet.
Stroef schakelen lijkt mij niet in orde...
Gelogd
VINO
Senior
****
Berichten: 392



« Antwoord #8 Gepost op: 17 Augustus 2013, 14:10:55 »

Stoef schakelen heb ik ook gehad met mijn nieuwe Fz1gt, voornamelijk na de 1000km beurt.
Bij navraag bij de motorzaak die die beurt uitgevoerd had, hoogwaardige (dure) motorolie ingemikt.
Alles weer afgetapt en de door yamaha voorgeschreven olie ingegooid was het schakelen weer een stuk beter Huh?
Vergeleken met de Ktm was het bij de Fazer als door boter Grijns
Gelogd
32B
Nieuweling
*
Berichten: 1


« Antwoord #9 Gepost op: 11 Juli 2014, 11:50:26 »

Sinds een week of twee rij ik op mijn (nieuw gekochte) FZ8 Fazer. En twee weken lang grill ik mijn knieen en omliggende delen.
Ik kom van een TDM (vier jaar - 80.000 km) en heb daar nooit problemen gehad met warmte van het blok/frame.

Ik rij bijna dagelijks zo'n 130 km woon/werk/woon, voornamelijk snelweg. De temperatuurmeter geeft dan rond de 80 graden aan maar ook dan wordt het frame bizar heet.
Bij rijden tussen de file loopt de temperatuur op tot 100 graden. En door het ontbreken van rijwind wordt het onaangenaam warm.

Is er een oplossing voor? Wordt het beter na verloop van tijd of moet ik echt wachten op de winter  Kwaad


PS: Ik zal mij binenkort even voorstellen en een fotootje plaatsen.
Gelogd
Wallie
Held
*****
Berichten: 647


FZ1 for fun


« Antwoord #10 Gepost op: 25 Juli 2014, 20:52:09 »

Nope,
hier moet je mee leren leven. Wel lekker in de winter  Grijns Grijns
Heb het ook met mijn FZ1.
Gelogd
Pagina's: [1]
Print
Ga naar: