Yamaha Forum
FZ1-N (Naked) en FZ1-S (Fazer) alle modellen => Algemene vragen over je FZ1 => Topic gestart door: Geert2009 op 19 oktober 2009, 10:07:56
-
Hey motorfans, effe een vraagje...
Is 't normaal dat die digitale brandstofmeter te snel gaat knipperen???
Als hij knippert bij mij dan heb ik meestal nog 5 liter over ipv de 3,5 die als reserve zou fungeren..
-
lijkt me een beetje snel. bij mij zal het bij ongeveer 4 ltr zijn. Het zijn geen exacte instrumenten maar 5 ltr...
misschien dealer vrage of er wat aan de sensor bij te stellen is
-
wat ik al ondervonden heb, is dat hij heel lang "vol" blijft, en eens het eerste blokje weg is, volgen de volgende blokjes heel vlug.
-
oh ja,
er is een groot verschil wanneer hij op de zijpikkel gestaan heeft.
Dan geeft hij veel sneller "leeg" aan
-
inderdaad vandaag nog onder vonden op de pikkel staat hij op reserve en na even te rijden heb ik in eens terug 2 blokjes :o
-
Kijk hier...
Ik heb er vaak last van dat ik hem met 2 streepjes wegzet, en dan na 1 dag weer terug pak met een reserve aanduiding. Na een klein stukje rijden geet ie dan weer 2 streepjes aan.
Zet je hem toevallig weg op zijn zijpoot ? In dat geval heb ik hetzelfde fenomeen. Voor ik hem start ga ik er dan opzitten en wacht een 10-tal secondjes. Bij het starten geeft ie dan meteen de juiste inhoud weer, zal wel te maken hebben met de sonde die gebruikt wordt dat bij het schuin staan niet correct leest.
Heeft iemand enig idee hoeveel reserve je nog hebt (uitgedrukt in km) wanneer het lampje begint te knipperen?
Met een volle tank doe ik met een gemiddelde rijstijl over de 200km wanneer reserve aanspringt. Van dat moment krijg ik er nog tussen de 20 à 45km uit, afhangend van de rijstijl. Dan ga ik meestal tanken omdat ik geen zin heb om te duwen. Bij het tanken kan ik dan uitrekenen dat ik meestal tot een dikke 40, max 50km in reserve kan rijden, wederom met een gematigde rijstijl! 8)
Zoals reeds aangehaald, heeft dit volgens mij met de sonde te maken die de inhoud meet. Ik meen mij te herinneren dat hiervoor het oude "vlotter"systeem wordt gebruikt. Dat legt dan ook meteen uit waarom hij net na het tanken langere tijd "vol" blijft aangeven (= de vlotter blijft tegen het plafond gedrukt zolang het niveau niet tot onder de vlotter zakt). Als hij schuin staat, hoopt de benzine zich op 1 kant (linker) op en zakt de vlotter (die zich dan logischerwijze aan de rechterkant bevindt) hierdoor.
-
hmm bedankt voor de reacties.
Ik denk dat 't verbruik gewoon aan de hoge kant is ook met al die pk's ::)
-
Dat is zeker zo, laatste tankbeurt voor mij was 1:12,3....
-
Vooral bij fel accelereren gaat het hard qua brandstof...maar goed ik denk niet dat dat alleen voor de fz1 geldt. Ik rij zelf meestal tussen de 1 op 14 - 15,5. (FZ1N - 2008).
Mensen met andere ervaring wat verbruik betreft?
-
Ik zit gemiddeld net aan in de 1:13, pas 1 of 2 keer boven de 1:14 gezeten, laat staan dat de 1:15 nog echt niet gehaald is.
Welliswaar inrijperiode geweest, maar standaard staat de FZ1 ook wel erg rijk afgesteld wat gewoon onnodig benzine kost.
-
Da's een stevig verbruik. Ach ja, je krijgt er wel een hoop plezier voor terug. Van de dealer kreeg ik overigens ook mee dat 1 op 15 te doen is. Vereist uiteraard een uitermate beheerste hand.
-
Het zal vast wel te doen zijn, inderdaad met een heel extreem rustige hand... Maar daar heb ik geen FZ1 voor onder mijn kont...
-
Het zal vast wel te doen zijn, inderdaad met een heel extreem rustige hand... Maar daar heb ik geen FZ1 voor onder mijn kont...
Helemaal met je eens!
-
Voor " lange" reizen beheers ik mij wel. Ik woon in de provincie Gelderland met voor nederlandse begrippen mooie b-wegen voorzien van bochten. Dan leidt mijn rechterhand ook een eigen bestaan :-)
-
Hey guys,
ik lees allemaal berichten van verbruik van 1 op 13 / 1 op 14... met een fz1..
Zelf heb dus ook een FZ1 (uit juni 2008) met leo vince GP style uitlaat en Power commander(deze is een half jaar geleden geinstalleerd)
eerst was er een verkeerde (lees Amerikaanse mapping) op gezet waardoor hij slecht trok, en inhield, daarna gepersonaliseerde mapping laten maken bij de importeur,
en uiteraard loopt ie als een zonnetje nu.. Wel heb ik als ik vrij normaal rij met af en toe even het gas open trekken maar zeker niet extreem rij ik al 1 op 10!!!
bij 145 km gaat het reserve lampje dan ook vaak branden.. zijn er meerdere rijders die deze waarden halen ::) Goed heb de FZ1 zekr niet gekocht voor de zuinigheid en ga er ook niet over lopen door zeuren, maar het wijkt wel behoorlijk af van de gemiddelde die ik tegen kom op het forum.. :D
Ciaoo,
Niels
-
hoe berekenen jullie het verbruik hier? 1 op 14, 1 op 10 ik snap er niets van. De mijne verbruik gemiddeld een 6,5 - 7 liter op 100km
-
hoe berekenen jullie het verbruik hier? 1 op 14, 1 op 10 ik snap er niets van. De mijne verbruik gemiddeld een 6,5 - 7 liter op 100km
1 op is gewoon 100 gedeeld door 6,5 of 7 in jouw geval, is dus 1 op 15,4 cq 1 op 14,3 Dit betekent dus dat je 15,4 of 14,3 kilometer op 1 liter rijdt.
-
Ik zou willen dat ik die zuinigheid haal....
Gemiddeld rij ik de laatste tijd hooguit 1 op 13,5 à 1 op 14.
-
ik doen 215km met mijn bakje en dan gaat er 14L a 15L in.
Rekenen is nooit mijn beste punt geweest
-
Ligt ook aan de rechter hand, maar een verbruik van 1/14 is redelijk normaal.
Dat verbruik haalde ik ook met de blade, het verbruik bij de sportuitlaat was hetzelfde als bij de standaard uitlaat.
-
ik rijd gemiddeld tot 200km en dan begint het laatste blokje te pinken. Het verste dat ik in reserve heb gereden was 35,4km en toen ging er 16 en een beetje liter in dus uitgerekend zou je een goeie 50km in reserve kunnen rijden. Zal het wel eens uittesten als ik een litertje naft in men drinkebus steek ;D
op autostrade geraak ik zelf aan 223km voor het blokje gaat pinken maarja dan rij je aan constante snelheid (120 wel te verstaan) en dan is het verbruik zowieso lager
-
Hey guys,
ik lees allemaal berichten van verbruik van 1 op 13 / 1 op 14... met een fz1..
Zelf heb dus ook een FZ1 (uit juni 2008) met leo vince GP style uitlaat en Power commander(deze is een half jaar geleden geinstalleerd)
eerst was er een verkeerde (lees Amerikaanse mapping) op gezet waardoor hij slecht trok, en inhield, daarna gepersonaliseerde mapping laten maken bij de importeur,
en uiteraard loopt ie als een zonnetje nu.. Wel heb ik als ik vrij normaal rij met af en toe even het gas open trekken maar zeker niet extreem rij ik al 1 op 10!!!
bij 145 km gaat het reserve lampje dan ook vaak branden.. zijn er meerdere rijders die deze waarden halen ::) Goed heb de FZ1 zekr niet gekocht voor de zuinigheid en ga er ook niet over lopen door zeuren, maar het wijkt wel behoorlijk af van de gemiddelde die ik tegen kom op het forum.. :D
Ciaoo,
Niels
Ik doe even veel kilometers met mijn 2007 model...... :-\
ik vind het echt wel vreemd dat er zo'n grote verschillen te vinden zijn......
Die zuipers zijn op een maandag morgen gemaakt zeker???? ::)
-
Ach, wat maakt het uit. Ik tank toch altijd maar voor €20.............hahahaha ;D :D ;D :P :P
-
Ach, wat maakt het uit. Ik tank toch altijd maar voor €20.............hahahaha ;D :D ;D :P :P
Dat kan natuurlijk ook, maar of je dan altijd even ver komt???
Mijn FZ1 zit rond de 1 op 15 (nu nog tijdens het inrijden).
Acceptabel iig, zeker voor een naked! :]
Gr
-
Ja, 1 op 15 is ook voor mij haalbaar. Wel alleen op weg naar Assen en dus gemiddeld 150 km/h...
Niks geks doen dus..
Bij het rondje om de kerk gummen blijft van de 15 niet veel over, eerder 1 op 10....
-
Tja als je de pk's wilt plaatsen, dat kost dat bènzien!
Eine krafftstof wie Benzin! (Rammstein)
Gr Ivo
-
Inmiddels na zo'n 5.000 km met mijn motor gereden te hebben, waarvan 2.600 km in de afgelopen maand, allemaal fun kilometers overigens, kan ik wel wat zeggen over het brandstofverbruik. Ik hou alles bij in een logboek (in excel) en rij de afgelopen 2.600 km gemiddeld 1:14,8. Dit betekent dus 222 km met 15 liter, mijn tankmeter gaat meestal knipperen tussen 200 en 220 km.
Ik vind dit een heel nette waarde voor een dikke duizend met zo veel vermogen.
En reken maar dat ik ook echt wel gebruik maak van de power, dus het benzine verbruik is gewoon heel netjes in mijn ogen.
-
ik heb er nu ook zo'n 5100km opstaan en ik merk precies dat hij hoe langer hoe minder verbruikt. Aangezien men sportieve rijstijl waarmee ik ook dikwijls aan het gas ga hangen heb ik men laatste ritje tot 235km kunnen rijden tot het laatste blokje begon te pinken. Vanaf dat dit pinkt rij ik wel enigsinds kalmer je weet nooit hoever het volgende gasstelle nog is. En toen ik thuiskwam gisteren zag ik dat ik al ruim 30km in reserve aan het rijden was. Dus ben nu al eengoeie 255km aant bollen met 1 tank. Netjes, of niet? ;) Morgen of dit weekend eens kijken wat er bijgetankt kan worden.
Daarbij hoog verbruik of niet ik zou hem niet meer kunnen missen!
-
Helemaal mee eens, maar op de een of andere manier vind ik het toch wel een lekker gevoel als je in ieder geval 200 km haalt voordat het laatste blokje van de tankmeter gaat knipperen.
-
Vandaag rondje ijsselmeer (heel veel binnendoor ,60,80km wegen) had 188,7 km gereden ,tankte 11,3 liter , dus met een mooie score van 1:16,7 ben ik zeer tevreden .
Maar alles hangt af van je rechterhand , Peter