Yamaha Forum

FZ1-N (Naked) en FZ1-S (Fazer) alle modellen => FZ1 Accessoires => Topic gestart door: FZ1-Bike op 25 november 2009, 06:25:46

Titel: opruiming , Akrapovic
Bericht door: FZ1-Bike op 25 november 2009, 06:25:46
Kwam deze site tegen , misschien is het is voor iemand die nog een nieuw uitlaatsysteem zoekt:

http://shop.akrapovic.de/restposten/YAMAHA,FZ1.htm

Gr.Wouter  :]
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: bluefz1s op 25 november 2009, 16:05:40

Allemachtig...zelfs als opruimertje is dat nog meer dan 10% van de aanschafwaarde van de FZ1.

Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: vincefazer op 25 november 2009, 16:25:44
Ja en je pakt toch wel bijna 5 echte pk's extra........ ahum de kosten dekt de lading niet echt lijkt me...
Kan je dat beter uitgeven aan een RB3 met goede afstelling, kijk maar naar het vermogen wat Fatopi op het achterwiel heeft, ruim 150pk op het achterwiel, is toch al snel 162 a 165 pk's aan de krukas....
En dan ben je nog minder geld kwijt ook!
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: bluefz1s op 26 november 2009, 00:13:01

je kan ook gewoon helemaal niets doen...en iedere 2 jaar dat geld gebruiken om weer een nieuwe fz1 te rijden.

Overigens bewijzen onafhankelijke testen keer op keer dat met een vervangende uitlaat motor vermogen verliest.
Ook niet zo raar, de fabrikant doet vele test km die een normale uitlaatfabrikant nooit kan betalen. Vaak worden in combinatie
met een uitlaat zoveel veranderingen aangebracht dat je net zo goed die veranderingen met standaard uitlaat kan doen en
hetzelfde resultaat hebt.
De vele reclame en gretigheid van dealer om de uitlaten te verkopen is niet zo gek.. aan 1 uitlaat verdienen ze waarschijnlijk
meer dan aan de hele motorfiets.
Zo'n stukje opgerold blik met wat pompnagels wordt voor een paar tientjes in elkaar
geflanst. De rest van de 21oo euro is marketing folders en marge.
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: vincefazer op 26 november 2009, 09:20:20
Deels heb je gelijk, deels ook niet.
Ik heb de vermogensuitdraaien van Fatopi allemaal gezien, ook het directe vergelijk tussen de standaard demper en zijn Akra, overigens alleen een slip-on.
Vergeet niet dat een fabrikant zich aan allerlei regels dient te binden qua geluid en uitlaatgassen om de type-goedkeuring te krijgen. Daar hebben sportuitlaat fabrikanten geen last van. Wat niet weg neemt dat er genoeg sportuitlaten zijn die inderdaad vermogen kosten, echter er zijn ook een aantal goede die weldegelijk vermogen opleveren, zowel pk's als koppel NM.

Mijn motor gaat een dezer dagen helemaal origineel op de bank, en dan komt er een Leo Vince EVOII Titanium / Carbon op, en dan gaan we het verschil meten.
Kans is groot dat zonder DB-killer je meer vermogen hebt dan met DB-killer erin, misschien met DB-killer erin zelfs wel minder dan origineel, is nu nog koffiedik kijken. We zullen het binnenkort zien.
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: Wallie op 26 november 2009, 10:21:25
Moguh,

Bluefz1s: wat een kletspraat!!
Aftermarket uitlaatfabrikanten stoppen véél meer budget in research en testen dan de motorfabrikant. Dat kan toch ook niet anders. Er zijn torenhoge ontwikkelingskosten voor alles wat er bij een motor komt kijken. Ze gaan echt geen miljoenen uitgeven aan een fantastische uitziende demper voor de FZ1 die ook nog eens presteerd als een dolle. Dat zou fantastisch zijn zeg, want dan hoeven Rossi en Lorenzo ook niet meer met die lelijke italiaanse Termigoni's te rijden en hoef ik ook geen geld uit te geven aan die meuk. Heb onlangs de demper vervangen voor een G&G en de FZ1 rijdt véél beter. Over smaak valt te twisten maar ik vind het er ook nog beter uitzien dan dat loodzware lompe zwarte vliegdekschipkanon.
Hé Bluefz1s, wat is jouw mening dan over aftermarket vering en schokdemping??? Dat vind je dan waarschijnlijk ook onzin want bij Yamaha maken ze alles het beste?? Ik geloof van niet!

Ciao ;)
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: bluefz1s op 26 november 2009, 15:49:47

Nogmaals, er zijn al zoveel testen geweest  met uitlaten waar objectief gemeten werd;  en -enig serieus- vermogen erbij is onzin.
Leukste was Suzuki die vorig jaar zelf (ik dacht) Akropovic aanbood met in de folder..jawel meer vermogen. Daar werd snel gehakt
van gemaakt in diverse testen. Onzin. Veel marge geeft het wel, vandaar dat importeurs graag het spul mee aanbieden of dealers
ze in de showroom monteren.

Smaak is inderdaad een andere zaak. Uiterlijk en geluid kan ik me voorstellen dat dat een reden kan zijn. De FZ1 zal met zijn
specifieke uitlaat veel uitvoeriger getest zijn dan welke ander uitlaat dan ook. Een knalpijp fabrikant steekt wel geld in uitlaten maar
meer van 'one size fit all'.

Dat over dat zwaar is echt onzin trouwens, 3 of 4 kilo? Weekje dieet en je hebt meer resultaat. Biertje minder  ;D.
Of gewoon goed je banden op de juiste spanning houden. Helpt veel meer dan paar kg minder

Vering denk ik wel iets anders over maar persoonlijk kan ik daar dan ook wel ook verschil in merken. Een motor met een paar pk erbij of minder dus.. op de 150 of zo
merk ik niets van
Vering kan ik merken en vind ik een prettig verschil geven. Wel realistisch blijven...met goed ingestelde standaard vering kom een heel eind
voor dagelijks plezier en gebruik. Ik rijd met standaard vering met bijster veel plezier door de Dolemieten of Sauerland.
Denk je dat ik echt zoveel meer fun krijg als ik 1000 euro bij hyperpro neerleg??
Alweer, ieder zijn smaak, voor mij hoeft het niet zo.
Als in de voorvering eens nieuwe olie moet zet ik misschien wel van die progressieve veertjes in. Voor de 90 euri geeft dat misschien nog wel een
aardig resultaat.

Ahwel, als je maar plezier hebt met je bike. Lees overigens wel met veel plezier alle veranderingen die mensen aan hun motor doen.
Dus houden zo svp.
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: vincefazer op 26 november 2009, 16:34:34
BlueFZ1, je zou voor de gein echt een keer de vermogensgrafieken van Fatopi moeten zien. Dan zie je het verschil tussen :
- Helemaal standaard
- RB3 + KN filter + originele uitlaat en dan afgesteld (+/- 2 pk winst tov standaard)
- RB3 + KN filter + akra zonder db killer en dan afgesteld (+/- 12 pk winst en ruim 13nm koppel plus een veel mooier koppelverloop tov standaard)

Iedereen kan zeggen wat ie wil, maar zulke waarden liegen er bepaald niet om. Sterker nog deze waarden zijn behaald met ook nog eens een verminderd brandstof verbruik, als de motor op een hoger brandstofverbruik was afgesteld was er nog wel meer mogelijk geweest.
Daarnaast scheelt het ruim 5 kilo tov de standaard uitlaat, en 5 kg op een motor met een drooggewicht van 205 kg is bijna 2.5% gewichtsbesparing. In de racerij zullen ze een moord plegen voor zulke eenvoudige gewichtsbesparingen.
Dus reken mee, specifiek gewicht vs pk's
Origineel 140 pk op het achterwiel op 205 kg droog is 1.464 kg per pk
Aangepast 152pk op het achterwiel op 200 kg droog is 1.316 kg per pk.
Dus qua specifiek vermogen scheelt deze aanpassing gewoon 11.2% verbetering. Ik vind dat heel erg veel!

Tuurlijk is het een hobby en de meesten van ons zullen toch nooit uit een motor halen wat er werkelijk mee kan. Maar dat de motor van Fatopi (even als voorbeeld houden) beter is gaan rijden, zuiniger en met een lekkerder vermogen over het hele toerenbereik, kan niet worden ontkend.
En dan is het gewoon leuk, in ieder geval dat vind ik, om er op deze manier mee bezig te zijn.

ps. Mijn motor gaat zaterdag bij Jeroen in Uithoorn voor het eerst helemaal standaard op de bank, daarna gaat de Leo Vince EVOII eronder en gaan we weer op de bank. Ik ben benieuwd naar het verschil wat alleen de demper al zal gaan geven.
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: FZ1Buster op 26 november 2009, 17:04:36
Heren,

ik denk dat het in dit geval helemaal de vraag is hoeveel geld wil je er in steken,voor alles valt wat te zeggen meer vermogen ,meer koppel, een ander geluid zeg het maar allemaal super maar alles kost geld en iedereen heeft hier zijn eigen mening over. Ik wil met de tijd ook een andere demper maar dat is in de eerste instantie puur het aangezicht en krijg ik hierdoor iets meer vermogen en /of koppel dan is dit meegenomen  ieder z'n ding.

Peter
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: bluefz1s op 26 november 2009, 18:23:26

Daarnaast scheelt het ruim 5 kilo tov de standaard uitlaat, en 5 kg op een motor met een drooggewicht van 205 kg is bijna 2.5% gewichtsbesparing. In de racerij zullen ze een moord plegen voor zulke eenvoudige gewichtsbesparingen.
Dus reken mee, specifiek gewicht vs pk's
Origineel 140 pk op het achterwiel op 205 kg droog is 1.464 kg per pk
Aangepast 152pk op het achterwiel op 200 kg droog is 1.316 kg per pk.
Dus qua specifiek vermogen scheelt deze aanpassing gewoon 11.2% verbetering. Ik vind dat heel erg veel!


mm, feiten vind ik wel leuk, ik rijd standaard, dus ik heb nu op mijn FZ1S. Stel de 140 pk zou waar zijn:
- rijd ik  afgetankt in mijn normal motorpak en dikke laarzen
205 kg+18 kg benzine en 14 kg kleding (verschil tov zomerkledij) = 237 kg is 1,692 kg per pk
- rijd ik bijna leeg en met zomerpak
205 kg+3 kg bezine= 208 kg is 1,485 kg per pk
WAUW dat is nog een groter verschil dan jouw voorbeeld, als ik niet ontbijt wordt het nog iets beter zelfs

die voorbeelden van mij heb ik beide mee gereden trouwens in praktijk en weet je...het maakt geen ruk uit.
Zit tussen de oren.

Overigens, wie is die Jeroen? Lijkt me wel eens leuk om zoiets te zien.
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: vincefazer op 26 november 2009, 18:34:50
Daarom is het ook hobby, en als daar bij hoort kijken hoeveel vermogen je daarbij op een leuke manier extra uit het blok kunt halen, nou dan heb je er lol aan en je motor rijdt nog beter ook.
Feit blijft dat er dus weldegelijk echt meer vermogen komt met relatief kleine veranderingen.
Uiteraard rijdt een serieuse coureur op een standaard FZ1, een normale sterveling nog helemaal weg als die op een opgeleukte FZ1 rijdt.
Dus ook dan zijn de veranderingen nog heel relatief, maar dan kan je de hobby net zo goed weg relativeren.....
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: Fatopi op 26 november 2009, 21:02:51
mm, feiten vind ik wel leuk, ik rijd standaard, dus ik heb nu op mijn FZ1S. Stel de 140 pk zou waar zijn:
- rijd ik  afgetankt in mijn normal motorpak en dikke laarzen
205 kg+18 kg benzine en 14 kg kleding (verschil tov zomerkledij) = 237 kg is 1,692 kg per pk
- rijd ik bijna leeg en met zomerpak
205 kg+3 kg bezine= 208 kg is 1,485 kg per pk
WAUW dat is nog een groter verschil dan jouw voorbeeld, als ik niet ontbijt wordt het nog iets beter zelfs

die voorbeelden van mij heb ik beide mee gereden trouwens in praktijk en weet je...het maakt geen ruk uit.
Zit tussen de oren.

Overigens, wie is die Jeroen? Lijkt me wel eens leuk om zoiets te zien.


Zien is niks aan. Je moet het horen. En kleinvoorbeeldje staat hier http://www.youtube.com/watch?v=URtqO9FAahU
Overigens geeft een andere demper niet zomaar winst. Je moet ook aan de afstelling wat doen voor een beter resultaat maar het smoelt sowieso beter dan die standaard thermoskan.
En Jeroen is Jeroen v/d Meer die een dynobank heeft bij Motoport Uithoorn
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: fsumter op 27 november 2009, 12:32:44
Hallo,

Dit is wel een hele mooie aanbieding alleen die originele prijs van 2100E klopt niet helemaal want bij powerpoint kost ie 1700E.
Wel een leuk kerstkadootje voor mezelf.
Is dit eigenlijk wel gewoon de evolution street versie want als ik bij power point kijk  dan hebben ze het over type S-Y10RFT8T-HRC en op deze site staat type SY10RFT7THRC. Of is het verschil dat deze alleen voor de fz1 is ofzo.
Scheelt ook weer twee uur tijd om de cat mijn mijn huidige pijpen te halen want ik neem aan dat hier geen cat in zit?
Ach en misschien scheelt het wel niet zoveel aan hp maar alle kleine beetjes helpen  ;).

gr,

Franklin
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: Wallie op 27 november 2009, 12:45:15
Het kan zijn dat er een uitneembare cat in de demper zit.
Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: fsumter op 30 november 2009, 11:10:46
Hallo,

Ik heb antwoord terug vanuit Duitsland het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt en voor 300 euries ofzo meer kan je 'm dan misschien gewoon beter in Nederland kopen bij powerpoint want dan weet je wel precies wat je krijgt.

Hello Mr. Franklin

This system is from the first generation! The muffler has a dB-Eater!
Akrapovic produced at first a system only for the FZ1, after that they see that they only must change a little of the header tube set for the
FZ1 Fazer (for both bikes)

SY10RFT7 = only fits on the FZ1

SY10RFT8 = fits for both bikes!

So its a complete new system with all spare parts!

You can order the system only over a German dealer or German private address, we cannot send something directly to Netherlands!

kind regards
alex

Titel: Re:opruiming , Akrapovic
Bericht door: fredx3 op 2 december 2009, 20:10:56
Haha knoeiers! Internet winkelen in Duitsland....no only for German...de man is dealer in Duitsland en krijgt herrie met de Ned. importeur als hij de grens over gaat. Zal andersom ook wel zo zijn.

Maar als je een leuke, gezellige dealer hebt, die altijd voor je klaar staat en daar een motor koopt....waarom koop je daar dan ook je uitlaat niet...kwestie van gunnen...of gaan we voor 50 euries minder heeeel Nederland door...

Fred