Yamaha Forum

FZ1-N (Naked) en FZ1-S (Fazer) alle modellen => Algemene vragen over je FZ1 => Topic gestart door: Plastic Power op 21 juni 2008, 12:04:07

Titel: Wel en wee op de FZ1N in de Apennijnen en Dolomieten
Bericht door: Plastic Power op 21 juni 2008, 12:04:07
De Apennijnen: de wegen zijn hier zeer slecht onderhouden, met als gevolg veel gleuven, kuilen en onregelmatig wegdek waarbij je de motor moet tegensturen om hem in de bocht te houden.

De motor bevalt goed, maar dus niet in het gedeelte van de Apennijnen waar wij verblijven (Pievepelago e.o. voor diegenen die dat interessant vinden). Daar kom ik met deze motor niet meer terug. Hij is er duidelijk niet geschikt voor met dit soort wegdek in het tempo dat wij willen rijden. Na wat wisselingen onderling op onze motoren (we zijn met vrienden die resp. rijden op een Triumph Speed Triple en een KTM Superduke R) kom ik erachter dat het gewicht van de Speed Triple van mijn vriendin veel lager ligt en o.a. daardoor een veel prettiger rijgedrag (sorry, maar het is echt zo....). Heb ik een verkeerde motorkeuze gemaakt…? Nou ja, maar niet over nadenken. De mannen, met enig verstand van vering afstellen, proberen een en ander tijdens verschillende ritjes en het wordt inderdaad beter, maar de FZ1N heeft hier gewoonweg niet de wegligging die je je zou wensen.  >:(

In de Dolomieten - Vigo di Fassa – zo blijkt twee weken later – is het probleem min of meer over omdat hier de wegen veel beter zijn (vrees niet voor gevreesd asfalt).   :D Ik ben weer maatjes met de FZ1N. Ook de bochten zijn hier minder kort (in korte krappe bochten met hogere snelheid, daar is deze motor ook niet erg best in). Frank leest het toevallig in een Duits motorblad en ik ondervind het aan den lijve.

De tailriser
Ik denk dat ik voor het lange weekend met de MotorMeiden in het Sauerland (begin juli) mijn tailriser er even afhaal en dan de voelsprieten uit mijn stepjes haal om eens te kijken of dat nog enige verbetering geeft. Die tailriser is opzich een fijn ding om niet steeds met de stepjes aan de grond te rijden, maar ik heb het idee dat ik het eerst toch prettiger vond qua rijden. Probleem is dan misschien wel weer die stepjes.... GRRRR.... Misschien als de voelsprieten uit de stepjes zijn dat dat dan net goed gaat.  :-\

Krassen...
We hebben erg vaak regen en deze motor vangt nogal veel viezigheid op (net als elke naked trouwens). Misschien valt het extra op omdat mijn motor wit is, maar er ontstaan vele krasjes op de zijkant van de tank (vanaf je knieën naar het kruis zeg maar). Dat is goed balen.   :'(
Ik ga hem grondig schoonmaken en oppoetsen met spul van Halfords (rubbing.... nogiets in een groen blikje - bedankt Sylvia voor de tip!  :-*) en daarna laat ik er doorzichtige stickers opplakken die de hele zijkant overlappen, dus daar zie je niks van, behalve als je er goed kijkt. Dit kun je professioneel laten doen in Schalkwijk. Ik heb op de Speed Triple van mijn vriendin het resultaat ervan gezien en het ziet er supergelikt uit. Dan is dit probleem ook weer opgelost.
Erik (lees zo verder hierover) heeft er geen last van op zijn FZ1N, hij heeft er ook stickers op die plek, maar misschien was de lak van 2006 ook harder (of anders) zodat je dat probleem niet (of nauwelijks zichtbaar) hebt.

Superbikestuur?
Tijdens onze vakantie in de Dolomieten komen we Erik tegen (van hier of van Motor-Forum, dat weet ik niet zeker). We verbleven toevallig in hetzelfde huis/appartement!!
We bespreken zo 'onze' problemen en zo heeft hij een superbikestuur op zijn motor gezet voor een nog comfortabelere zit. Ik mocht een stukje van hem sturen, maar niet gedaan want hij stond al klaar voor een ritje met zijn vriendin en ik zat nog aan de koffie. Hier meer mensen ervaring met zo'n stuur?  ???


Pfoe.... een heel relaas, maar verder was het ontzettend leuk, gezellig en hebben we het rubber er weer onder gehouden!!  :]   :99
Titel: Re: Wel en wee op de FZ1N in de Apennijnen en Dolomieten
Bericht door: Fz1-Bert op 23 juni 2008, 19:37:19
Leuk verhaal.

Ben net terug van een weekend Eifel inderdaad de wegen worden veel slechter met veel gaten en kuilen.
maar vind zelf dat je het korte draaiwerk goed is te doen.
je moet wel goed tegen drukken in de bochten daar bedoel ik mee scherpe bocht naar links druk je het stuur naar rechts.
wat ik wel vind dat de fz1 vering beter kan ik ben nogal zwaar in lange bochten met glooiende kuilen is de vering te soft
stepje's aan de grond.

Dat schrikt iedere keer weer
Maar je kunt ver gaan kijk maar eens naar de volgende foto
http://www.fz1.nl/component/option,com_zoom/Itemid,48/page,view/catid,14/PageNo,5/key,42/hit,1/

Wat ik wil gaan doen is aankomende week even bij een vering specialist langs gaan om te kijken wat ie kan doen.
over het stuur ben ik wel tevreden omdat ik gewoon goed zit.
maar dit is persoonlijk. denk ik

Welke banden dat je eronder hebt is ook van groot belang
heb nu batlax bt 016 super kleven in de bochten echt een beter gevoel met de motor dan met de standaard dunlops
1 nadeel ze slijten veel harder.