Yamaha Forum
FZ1-N (Naked) en FZ1-S (Fazer) alle modellen => Algemene vragen over je FZ1 => Topic gestart door: Rule op 7 december 2008, 14:21:46
-
Hallo FZ1 liefhebbers,
ik heb mijn eerste 1200km erop zitten. Ik moet zeggen, een heerlijk beest is het toch.
Ik krijg echter kramp in mijn vingers/hand van de zware koppelingshendel tijdens
het rijden in bv kleine dorpsritjes. Hier moet je vaak inhouden, stoppen, optrekken etc.
1: Heeft iemand hier nog last van?
2: Ik kan aan de wieltjes bij de koppelingshendel draaien, maar daardoor verander ik enkel het punt waarop ie pakt, maar niet de zwaarte/strakheid van de hendel. Heb ik hier iets over het hoofd gezien, dus kan ik deze zwaarte/strakheid ergens anders instellen?
3: Is er een koppelingshendel/kabel die veel soepeler gaat zodat ik geen kramp meer krijg?
Greetz
-
Alleen het punt waarop de koppeling pakt kan ingesteld worden, je ziet niets over het hoofd.
Ik heb echter geen last van een zwaar werkende koppeling, en gezien de leeftijd van je FZ1 zal de kabel geen smering behoeven.
Misschien dat de kabel vanaf de fabriek foutief met een knik gemonteerd is?
Er zijn wel systemen in de handel om de kopeling lichter te laten werken met een soort hefboom werking.
Heb het in het verleden wel eens gezien bij MDI geloof ik, was bedoeld voor vrouweljke motorrijders die wat minder kracht in hun handen hebben (de meeste dan hè)
Succes
-
Bij mij gaat de koppeling ook niet zwaar, zou inderdaad een montagefout af fabriek kunnen zijn.
-
Had ik vroeger ook last van, maar dat lag eigenlijk niet aan de koppeling (die vrij licht is). Het probleem lag bij de hellingshoek: de hendel stond teveel naar boven. Moet je maar eens proberen: armen strekken, handen naar omhoog en dan de vingers buigen. Als je dat wat veel doet krijg je dit (klik) (http://en.wikipedia.org/wiki/Carpal_tunnel_syndrome). Een gekend probleem bij programmeurs en secretaressen.
Ik heb beide hendels een paar centimeters naar beneden gezet en heb geen last meer. Is maar een paar minuutjes werk en kost niets om even te proberen ;D
-
Snap het niet?
Heb er nooit bij stil gestaan dat het indrukken van de koppelings handel zwaar zou zijn is dat wel normaal dan?
Vind juist dat ie heel erg snel reargeert je hoeft 'm toch niet helemaal in te knijpen?
m.vr.gr.
Franklin.
-
Ik vind de koppelingshendel ook vrij zwaar gaan (vond ik ook van mijn vorige R6), helemaal als ik wel eens rijd op de RSV Mille van mijn vriend of op de (lelijke :P) Speed Triple van mijn vriendin. In mijn 'oude' Suzuki-tijd was de koppeling ook echt minder 'zwaar'.
Daarom alleen ;D (ahummmm....) wil ik ook die Pazzo's gaan bestellen :) ;D
-
Let op, hoe korter de arm des te zwaarder de bediening ::)
-
De koppelingshendel staat vrij ver af. Zeker als je iets kleinere handen mocht hebben.
Dit is een oplossing:
http://www.forum.fz1.nl/index.php?topic=136.msg5454#new
-
Let op, hoe korter de arm des te zwaarder de bediening ::)
Daarom ga ik ook voor de lange versie (die overigens al korter zijn dan de originele versie op je motor). :D
-
Hey,
Ik reageer ook graag even op deze topic.
Ik bezit en rijd (dagelijks) met mijne Fazer FZ1 van 2008. Ik heb kleine handjes dus ik heb er verstelbare hendels opgezet van Tittax, die me btw zeer erg bevallen ;). Ik zit op dit moment aan mijn 4de koppelingskabel met bijna 60.000km op de teller. De eerste keer had ik het probleem als ik van een vakantie in England terug kwam. Op +- 15.000 km ging de koppeling maar zwaarder en zwaarder tot ik mijn hele hand moest gebruiken om te kunnen ont- en koppelen. En dan was het zelfs niet te doen. Ik heb dan ook een tijdje met een pijnlijke onderarm en pols gezeten. Ik heb in garantie een andere kabel gemonteerd gekregen van de dealer. Nog nooit heeft de koppeling zo netjes en soepel gewerkt, tot ik weer een 10.000km verder was op de teller. De koppeling begon weer zwaar te worden. Toen heb ik alles gedaan om de kabel deftig door te smeren met weinig of geen verschil merkbaar. Dan maar terug een nieuwe, die ik deze keer zelf had gemonteerd. ...... Ik kan blijven vertellen..... Ondertussen heb ik thuis dan maar een reservekabel liggen, die ik ook mee op lange roadtrips neem, je weet nooit hé.
Mijn dealer weet niet meer wat te doen. :72 Belgium gecontacteerd en die weten ook niet wat te doen.
Dat is voor mij al 5 keer (1 reserve ;)) 38 euris te veel vind ik. >:(
Het kan toch niet zijn dat ik de enige ben met dit probleem??? Ik zie graag reactie's van jullie bad-ass-Fazer-riders ;D
Groeten en tot in de bocht
Sven
-
Knelt ie soms ergens, want normaal is het niet ???
-
Beste GotFazeD
Het is zeker niet normaal!!
De kabel ligt nochtans zoals het hoort.
Om eerlijk te zijn heb ik me er al bij neergelegd. Als ik deze FZ1 nog een jaar gebruik om woon-werkverkeer te doen is hij afgeschreven. DWZ Ik geef al mijn kosten aan om deze terug te vorderen op mijn belastingbrief. En dat kan max 5 jaar.
Ik vind het een fijne moto die me nog nooit in de steek heeft gelaten. Toch ben ik voor de volgende aan het uitkijken naar een BMW GS, een Triumph Tiger 1200 of een super Tenere. Ik denk dat dit een comfortabelere moto is voor hetgeen ik moto's gebruik. Maar je zult me nooit iets slecht over een FZ1 horen zeggen.
Tot in de bocht
Sven
-
Ik ben ondertussen bezig(nog maar net) aan de tweede koppelingskabel. Net hetzelfde probleem,hij werd steeds zwaarder om te bedienen. Ik heb de oude kabel open geslepen en daar dan vastgesteld dat de plastic huls rond de staalkabel slijt. Daardoor stropt die een klein beetje op en word de koppelings bediening zwaar.Op mn fz1 staan nu 36500 km.
-
Onwaarschijnlijk, jullie gaan het niet geloven. Maar ik had dat probleem op mijn thunderace na ca 40k. Met mijn fj had ik 28k, met mijn FZ1 nu 22.5k. Nog nooit heb ik problemen gehad met de kabels die veel werken. O ja, de FJ was een hydraulische koppeling. Let mss daar op bij aankoop van een fiets.
Ik smeer zesmaandelijks de kabels met siliconespray. Dat blijft goed. Ook op de rubbers van vering, wateromloop etc doe ik siliconespray. Die beschermt daar dan tegen de zon. Het rubber blijft langer goed. Allemaal kleine dingetjes die ik ben beginnen doen in de loop der jaren en die blijkbaar veel leed voorkomen.
-
Thunderace heeft ook hydraulische koppeling dus deze kun je dus niet 'smeren'.
Dat 'smeren' van de kabels wordt juist afgeraden omdat de binnenzijde van de buitenkabels een teflon-laag bevatten. Wanneer je er met vet en olie in gaat rommelen zal dit juist vuil en verontreinigingen vast houden en voor verstopping zorgen.
:98
-
Kabels met teflon mag je inderdaad niet smeren. Dan weet je zeker dat je binnen de korste keren problemen hebt.
Er zijn kabelmerken zoals bv Hell die heel goede kabels hebben die van de hendel tot het motorblok dicht zijn. Hierdoor komt er geen vuil binnen waardoor deze kabels langer goed blijven funktioneren. Zijn meestal wel een stuk duurder.