Nieuws: Welkom op Het yamaha-forum veel te vinden over FZ1 en FZ8
Mmmm,Eerst even een foutje herstellen: volgens mij bedoel je een R1 uit 2007 want in 1997 was die er nog niet. Het blok van FZ1 is inderdaad afgeleid van het R1-blok maar dan uit modeljaar 2004. Echter er zijn wat aanpassingen gedaan. Boring en slag is hetzelfde maar er zit een andere kop op. De compressie is van FZ1 lager en heeft ook een ander injectiesysteem. Het grootste verschil zit waarschijnlijk in de klepgrootte en de nokkenassen. De combinatie ECU en digitale onsteking zal ook het vermogen iets omlaag brengen. Wat betreft de exup waar je over vroeg. Inderdaad hadden de oude FZR's en latere R6's en R1's een exupklep die zorgde voor de nodige 'tegendruk' echter bij de laatste generatie's heb ik begrepen dat dit eigenlijk niet meer het geval is. De motor kan prima zonder, misschien zelfs beter maar vanwege beroerde milieu-eisen en ander geneuzel is die klep gemonteerd. Wil je een andere demper monteren is dat géén probleem. Hij rijdt dan nog steeds prima. Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden:-de exup stelmotor moet aangesloten blijven. Dus de demper eraf en ook de kabels maar motortje laten zitten anders krijg je foutmeldingen-na het plaatsen van andere demper gaat, bij gas dicht, de uitlaat enorm knetteren en 'back-fire' vertonen. Op zich wel racy maar niet echt goed voor je uitlaat denk ik. Je moet dus in ieder geval de AIS afsluiten (air induction system)-indien hij dan nog steeds knettert (zoals bij mij het geval was) monteer je een HPI module of (nog leuker) een Power Commander.-als je toch aan het klussen gaat, haal dat gelijk de katalysator uit je voorpijp. Die heb ik eruit gehaald en volgens mij rijdt het beter.-de secundaire gaskleppen heb ik er ook maar uit gehaald. Ook onzin en milieu-rommel.Veel plezier ermee.Groeten
Ik wil eigenlijk mijn wielen ook zilver sppuiten. Wat denken jullie daarvan??