Yamaha Forum

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
  • Index
  • Help
  • Zoek
  • Inloggen
  • Registreren

Nieuws: Welkom op Het yamaha-forum veel te vinden over FZ1 en FZ8

 
  • Yamaha Forum »
  • FZ1-N (Naked) en FZ1-S (Fazer) alle modellen »
  • Algemene vragen over je FZ1 (Moderators: Fz1-Bert, FZ1-Bike) »
  • Vering
  • Print
Pagina's: [1] 2

Topic: Vering  (gelezen 41835 keer)

FZ1GT

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 108
Gelogd
Vering
« Gepost op: 15 augustus 2008, 10:21:54 »
Hallo allemaal:

ik loop zelf tegen het probleem aan, dit ik niet goed weet hoe ik de vering in moet stellen, qua welke stand dan .
Zou het iets zijn om het gewicht wat op de motor zit, en de veerinstelling te vermelden? Of ben ik de eerste met dit probleem.
Tevens is de vraag wat doen jullie met de vering in combinatie met passagier.

Gewicht : ??? kg
Veervoorspanning achter : 1 t/m 7.
Uitveerdemping achter :1 t/m 7.
Uitveerdemping voor : 1 tm/ 26.
Inveerdemping voor : 1 t.m 26.

Het gaat om originele vering.

Robbedoes

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2008, 16:46:23 »
Als je geen problemen hebt met het rijgedrag van je FZ1 nu, zou ik alles standaard laten staan.
Verder kan je ongeveer een richtlijn aanhouden, als je 80 kg weegt, houdt je de achterveervoorspanning standaard, weeg je zwaarder zet je hem een klikje hoger.
bv, weeg je 90 kg zet je de veervoorspanning 1 à 2 klikjes hoger. Met een duo passagier zet je hem 3 à 4 klikjes hoger.
Het zou het meest idieale zijn als je een zwaardere veer monteerd als je zwaarder bent of als je veel met een duo rijdt.

Tevens is het zo dat als je de veervoorspanning verhoogt, je ook de uitgaande demping iets moet verhogen.

Over vering raak je echter niet uitgepraat.
Het beste is proberen te begrijpen hoe het een en ander werkt. Er zijn best veel artikelen in motorbladen aan dit onderwerp versleten.


Pidi

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2008, 11:10:24 »
Zie ook (op dit moment) drie regels lager: http://www.forum.fz1.nl/index.php?topic=394.0

Plastic Power

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2008, 16:35:06 »
Als je sportief rijdt en/of een combinatie daarvan met slecht wegdek, dan kom je wel aan het afstellen van de vering. Volgende week woensdag ga ik naar een verenspecialist, want van afstellen heb ik zelf geen brood gegeten en 'eigen volk' heeft het wel met alle liefde geprobeerd, maar het kan waarschijnlijk nog optimaler dan dat het nu is.  ;)

Getlost

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2008, 20:06:24 »
Citaat van: Plastic Power op 18 augustus 2008, 16:35:06
Als je sportief rijdt en/of een combinatie daarvan met slecht wegdek, dan kom je wel aan het afstellen van de vering. Volgende week woensdag ga ik naar een verenspecialist, want van afstellen heb ik zelf geen brood gegeten en 'eigen volk' heeft het wel met alle liefde geprobeerd, maar het kan waarschijnlijk nog optimaler dan dat het nu is.  ;)
Helemaal mee eens.
Ik heb de instellingen eens gecontroleerd en ze staan bij mij dus echt op de standaardwaarden zoals in de handleiding vermeld staat.
Ga morgens eens beginnen met het controleren van de nagatieve veerweg die normaal gesproken 20 a'25% van de totale veerweg dient te zijn. Voor de FZ1 met een veerweg van 130 mm stel ik hem af op 22,5% dus 29,25 mm afgerond 29 mm

Geld voor zowel voor als achter bij onbelaste toestand dus zonder berijder.

ruben

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2008, 20:27:42 »
Citaat van: Plastic Power op 18 augustus 2008, 16:35:06
Als je sportief rijdt en/of een combinatie daarvan met slecht wegdek, dan kom je wel aan het afstellen van de vering. Volgende week woensdag ga ik naar een verenspecialist, want van afstellen heb ik zelf geen brood gegeten en 'eigen volk' heeft het wel met alle liefde geprobeerd, maar het kan waarschijnlijk nog optimaler dan dat het nu is.  ;)

denk dat het een goed plan is deze jongens met verstand van vering hebben een hele aparte methode van afstellen

Plastic Power

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2008, 21:50:42 »
Citaat van: ruben op 23 augustus 2008, 20:27:42
Citaat van: Plastic Power op 18 augustus 2008, 16:35:06
Als je sportief rijdt en/of een combinatie daarvan met slecht wegdek, dan kom je wel aan het afstellen van de vering. Volgende week woensdag ga ik naar een verenspecialist, want van afstellen heb ik zelf geen brood gegeten en 'eigen volk' heeft het wel met alle liefde geprobeerd, maar het kan waarschijnlijk nog optimaler dan dat het nu is.  ;)

denk dat het een goed plan is deze jongens met verstand van vering hebben een hele aparte methode van afstellen

Nou, ze deden niet 'zo maar wat' hoor. (Een van hen is motormonteur en weet redelijk wat van afstellen van vering af.) De motor ging wel beter rijden. Maar toch wil ik dat er naar een expert naar kijkt.

ruben

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2008, 22:09:05 »
Citaat van: Plastic Power op 23 augustus 2008, 21:50:42
Citaat van: ruben op 23 augustus 2008, 20:27:42
Citaat van: Plastic Power op 18 augustus 2008, 16:35:06
Als je sportief rijdt en/of een combinatie daarvan met slecht wegdek, dan kom je wel aan het afstellen van de vering. Volgende week woensdag ga ik naar een verenspecialist, want van afstellen heb ik zelf geen brood gegeten en 'eigen volk' heeft het wel met alle liefde geprobeerd, maar het kan waarschijnlijk nog optimaler dan dat het nu is.  ;)

denk dat het een goed plan is deze jongens met verstand van vering hebben een hele aparte methode van afstellen

Nou, ze deden niet 'zo maar wat' hoor. (Een van hen is motormonteur en weet redelijk wat van afstellen van vering af.) De motor ging wel beter rijden. Maar toch wil ik dat er naar een expert naar kijkt.
.

zo bedoel ik het ook, je zal zien dat een expert er een volledige andere motor van maakt

Getlost

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2008, 23:33:18 »
Zaterdag de negatieve veerweg achter en voor gecontroleerd.
Dit zijn de metingen bij mij met de fazer standaard ingesteld

Mijn gewicht 76 kg

Achter
Negatieve veerweg met alleen het gewicht van de motor 12 mm
Negatieve veerweg belast dus berijder met motorkleding en helm 38,5 mm

Voor
Negatieve voorweg met alleen het gewicht van de motor 32,5 mm
Negatieve veerweg belast dus berijder met motorkleding en helm 40,5 mm

Vuistregel voor een basisinstelling is dat de negatieve veerweg belast 1/3 van de totale veerweg dient te zijn. Dat zou voor de FZ1 met een veerweg van 130 mm uitkomen op 43 mm.

Achter begonnen en bij de zachtste instelling resulteerde dit in 42 mm negatieve veerweg belast
Voor de instelling gelijk gezet op 42 mm negatieve veerweg belast ca.1 stelgroef zachter.

Vandaag ca. 220 km met deze instelling gereden en ik moet zeggen dat het een stuk comfortabeler is. Bij snelle bochte heeft ie nog wat onderstuur maar het belooft voor mijn rijstijl en de smalle hobbelige wegen die ik veel rijd een behoorlijke verbetring te worden.

Ga nog wat verder experimenten.  :]

Getlost

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:24:51 »
Dit weekend de instellingen eens goed uittesten en zonodig aanpassen.

Ik ga samen met een paar maatjes de 1000bochten rijden  :D :D :D :D
morgenavond op naar Neuerburg en overnachten in de voortent (Caravan) van een van de maatjes en zondag lekker sturen.

Dit zijn al een paar van de boggies die we gaan doen.  :] :]

Getlost

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2008, 20:23:36 »
Zo weer terug van de 100bochtjes.

Tocht 330 km met heeeeeeeel veel bochtjes in allerlei varianten. Netto rijtijd 4 uur en 3 kwartier dus met een gemiddelde snelheid van 69,5 km/uur hetgeen behoorlijk snel is. Dus goed doorgereden en de vering bevalt zeer goed. veel ontspanner rijden zeker met wat hobbelige wegen en daar hebben we er genoeg van gehad.

De veerweg voor heb ik voor ca. 120 van de 130 mm beschikbaar gebruikt. Dus nog ca. 10 mm reserve voor eventuele nood situaties, en dit wil ik ook zo laten.

Ben dik tevreden, nog wat fijnafstelling en dan laat ik het voorlopig zo.


Getlost

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #11 Gepost op: 9 september 2008, 22:56:52 »
Vanavond eens goed bezig geweest met de achtervering. Ik had de negatieve veerweg al op 1/3 van de totale veerweg gezet en dat gaf al een heel ander rijgedrag. De van nature erg stug afgeveerde FZ1 werd in een klap een stuk comfortabeler.

vanavond de uitgaande demping van de achterschokbreker afgesteld.

De weg van Zussen Zichen Bolder naar Vise. Dus door de groeve lekker lange volgasbocht naar links en naar rechts vervolgens 2 rotondes en de slingerberg op richting Vise en dus ook nog over de Halembaye totale lengte 7,1 km.

Na zo'n 8 rondjes op en neer en zo'n 120 km verder met verschillende instellingen zeer tevreden met het resultaat weer naar huis.

Achterband geeft in een keer veel meer vertrouwen en bljft echt plakken zonder dat de achterkant begint te deinen. :D:D Met andere woorden harstikke strak de bocht door.  :D :D

Zo nu kan ik aan de voorkant beginnen eerst de uitgaande demping weer en dan nog een avond de ingaande demping.

Blijft toch leuk speelgoed  :D :D
« Laatst bewerkt op: 10 september 2008, 20:19:48 door Getlost »

Getlost

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2008, 22:57:18 »
oeps
« Laatst bewerkt op: 9 september 2008, 23:00:04 door Getlost »

Triple-B

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 306
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2008, 11:39:56 »
hmm ik hoor jullie praten over vering enzo maar ik heb daar eens een vraagje over.

Ik heb de standaard veren en schokdempers zitten naar mijn denken goed genoeg (maar heb nog maar 3200km ermee)

Maar ik weeg wel  106kg  :-[, ik ondervindt niet echt een probleem,maar ben niet echt een hoge vlieger.
Of zou er toch best iets veranderd worden want mijn gewichtis niet nix.

Mvg kristof

Getlost

  • Gast
Gelogd
Re: Vering
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2008, 20:21:53 »
Citaat van: Triple-B op 10 september 2008, 11:39:56
hmm ik hoor jullie praten over vering enzo maar ik heb daar eens een vraagje over.

Ik heb de standaard veren en schokdempers zitten naar mijn denken goed genoeg (maar heb nog maar 3200km ermee)

Maar ik weeg wel  106kg  :-[, ik ondervindt niet echt een probleem,maar ben niet echt een hoge vlieger.
Of zou er toch best iets veranderd worden want mijn gewichtis niet nix.

Mvg kristof

Lijkt mij zeker de moeite waard om e.e.a eens te controleren en/of af te stellen. Je zult versteld staan van het verschil.

  • Print
Pagina's: [1] 2
  • Yamaha Forum »
  • FZ1-N (Naked) en FZ1-S (Fazer) alle modellen »
  • Algemene vragen over je FZ1 (Moderators: Fz1-Bert, FZ1-Bike) »
  • Vering
 

  • SMF 2.0.19 | SMF © 2020, Simple Machines
  • XHTML
  • RSS
  • WAP2