Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
Heb je de
activerings-mail
niet ontvangen?
Index
Help
Zoek
Inloggen
Registreren
Nieuws: Welkom op Het yamaha-forum veel te vinden over FZ1 en FZ8
Yamaha Forum
»
FZ1-N (Naked) en FZ1-S (Fazer) alle modellen
»
Algemene vragen over je FZ1
(Moderators:
Fz1-Bert
,
FZ1-Bike
) »
Koppelingsprobleem?
Print
Pagina's: [
1
]
2
Topic: Koppelingsprobleem? (gelezen 31228 keer)
JurgenS
Gast
Koppelingsprobleem?
«
Gepost op:
17 april 2009, 22:40:59 »
Hallo heren,
Het is me nu een aantal keren opgevallen dat ik niet kan schakelen terwijl ik wel ontkoppel. Onder andere na een noodstop, ben ik niet in staat om een aantal versnelling naar beneden te tikken. En ook als ik zonder de koppeling los te laten naar de vrijschakel en daarna weer naar de 1, dan wil hij er soms niet goed in. Koppeling beetje oplaten komen helpt dan wel, maar lijkt me toch afstelling of iets dergelijks? Iemand een idee?
Groeten,
Jurgen
joe
Senior
Re: Koppelingsprobleem?
«
Reactie #1 Gepost op:
18 april 2009, 09:00:57 »
heb dit probleem ook sinds er de pazzo's opzitten ,heb dus mijn koppelings hendel in stand 6 moeten zetten nu werkt mijn koppeling weer normaal ,maar ben het voordeel van ze dichter bij het stuur te krijgen weer kwijt ( zo staat de hendel even ver als de originele
) en de bedoeling was om ze dichter te krijgen
mooi zijn ze natuurlijk wel
«
Laatst bewerkt op: 18 april 2009, 09:02:38 door joe
»
kappie
Gast
«
Reactie #2 Gepost op:
18 april 2009, 10:45:47 »
jurgen dat heb ik ook ,en bij mij zitten er de orginele handels nog op .
meestal is het bij mij als ik van de 2 naar de 1 ga,ik moet dan nog wat rijden en dan lukt het wel, of idd ff de koppeling op laten komen.
heb het aan de dealer gemeld toen ik voor de 1000km beurt moest maar ze konden niks vinden .
ik heb er maar mee leren leven
.
FaZt 1
Gast
«
Reactie #3 Gepost op:
18 april 2009, 12:26:30 »
het probleem doet zich bij mij enkel voor bij een noodstop.
als ik plots stop in 3 , 4 , ... is het moeilijk om hem in 1ste te krijgen.
als je een beetje speelt met de hendel tussen elke versnelling lukt het wel.
al rijdend op- of afschakelen heb ik geen enkel probleem.
rij ook nog met de originele hendels.
ik maak er eigelijk geen probleem van want die noodstops zijn zelden.
Grt Bruno
Rush FZ1N
Gast
«
Reactie #4 Gepost op:
18 april 2009, 19:00:58 »
Dit probleem heb ik tot nog toe met meerdere Yamaha's gehad en ook met een splinternieuwe Hornet 600 (model 2007). Heb nu een FZ1N van 2008 met 9.500Km op de teller. De dealers konden geen van allen iets vinden. Ben er inmiddels aan gewend. Tijdens het optrekken schaklet hij prima, met en zonder koppeling. Normaal terugschakelen gaat ook prima, dus ik leg me er maar bij neer.
Vandaag weer een leuke rit gemaakt van ruim 200Km en daarbij dit fenomeen weer meegemaakt. Desondanks zeer leuke rit.
Triple-B
Senior
«
Reactie #5 Gepost op:
18 april 2009, 23:54:27 »
ik dat probleem nog niet tegen gekomen zowel niet met origeneel hendels als met de pazzo's of moet dat nog komen :s
lander
Gast
«
Reactie #6 Gepost op:
20 april 2009, 22:54:49 »
Dit probleem heb ik ook gemerkt tijdens de testrit voor ik de FZ1 kocht. Het viel me vrij snel op. Toen ik dat meldde aan de dealer na de testrit vond die dat vreemd. Ik dacht dus dat het aan de testmoto lag die wat misbruikt was...
Toen ik vorige zomer men nieuwe FZ1 ging halen had die net hetzelfde probleem. Ondertussen heb ik er wel mee leren leven door lichtjes te ontkoppelen.
In vergelijking met de Suzuki Bandit is dit qua terugschakelen een lastige versnellingsbak. Dat mag toch even gezegd worden. Voor de rest geen enkel probleem met de FZ1 hoor, iedere moto heeft wel een kwaaltje
JurgenS
Gast
«
Reactie #7 Gepost op:
20 april 2009, 23:08:10 »
Ik ben in iedergeval niet de enige, ik zal toch proberen om het probleem op te lossen. Heb nog wat tips hier en daar gelezen. Maar het is natuurlijk zonde als het iets simpels is, je er aan stoort en het makkelijk op te lossen is. Bedankt allemaal in iedergeval, ben echter op dit moment op dienstreis in spanje, dus pas komend weekend weer tijd om mogelijk wat uit te proberen.
Groeten,
Jurgen
Spritze
Gast
«
Reactie #8 Gepost op:
21 april 2009, 07:54:39 »
Heb hier het zelfde probleem met mijn 2008 FZ1.
Vooral als je na stevig remmen tot stilstand komt, wil de bak niet meer lekker terug naar zijn 1ste versnelling.
Robbedoes
Gast
«
Reactie #9 Gepost op:
21 april 2009, 08:39:37 »
Het lastig in zijn 1ste versnelling zetten na afremmen is een probleempje wat veel motoren hebben en vooral Yamaha staat er om bekend net als het soms lastig vinden van de vrijstand.
Maar in de andere versnellingen heb ik dit koppeling/schakel probleempje niet.
Zou het kunnen zijn dat het ligt aan de manier van terug schakelen?
Ik schakel bv in principe nooit een aantal keren terug tijdens het afremmen zonder tussen iedere terugschakeling de koppeling weer op te laten komen.
Dus dat de motorfiets op de motor af remt en het toerental toeneemt.
Ik kan me voorstellen dat als je dit niet doet en je remt af bij een snelheid van bv 150 naar bv 50 en je schakelt gewoon op gevoel het vereiste aantal keren terug
zonder de koppeling tussentijds op te laten komen, de rijsnelheid niet overeenkomt met de versnelling waar je in probeert te schakelen.
Gr. Rob
«
Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 08:44:09 door Robbedoes
»
JurgenS
Gast
«
Reactie #10 Gepost op:
21 april 2009, 18:26:48 »
Hoi Rob,
Het gaat bij mij om bijvoorbeeld een noodstop, dus zonder tussentijds terug schakelen. Ik sta in dat geval stil terwijl hij nog in zijn 4 staat. Tijdens normaal rijden en dus afremmen op de motor ondervind ik eigenlijk geen problemen. Alleen het lastig in de eerste versnelling gaan nadat ik hem in de vrij heb geschakeld en de koppeling nog niet op heb laten komen. Er is dus wel mee te leven, maar bijvoorbeeld mijn lesmotor (een honda) en vele andere motoren waar ik op heb gereden hadden dit probleem niet.
Groeten,
Jurgen
Robbedoes
Gast
«
Reactie #11 Gepost op:
21 april 2009, 20:15:15 »
Hallo Jurgen,
Mijn ervaring is dat dit normaal is hoor.
Ik heb ook met meerdere motoren dit verschijnsel ervaren.(Yamaha, Suzuki en Ducati)
De koppeling zo afstellen dat hij meer ontkoppeld zou wel helpen denk ik, maar ach, zo vaak komt het niet voor.
Plastic Power
Gast
«
Reactie #12 Gepost op:
26 april 2009, 23:48:36 »
Ik heb het probleem nooit met normaal rijden dat ie niet in een bepaalde versnelling wil. Ik heb er nu pazzo's opzitten, maar ook met de originele had ik het probleem niet. Met een noodstop heb ik het nog niet geprobeerd moet ik je eerlijk zeggen.
Heeeeeel soms wil hij ietsjes moeilijker schakelen van 2 naar 1, maar die kan ik op 1 hand tellen, terwijl ik er nu dik een jaar mee rijd en ietsjes meer dan 10.000 km.
Doei, Jeanet
Bettieboe
Gast
«
Reactie #13 Gepost op:
3 mei 2009, 13:19:47 »
Ik herken dit fenomeen ook. Trouwens had ik dit met mijn oude Fazers ook.
Ben er wel aan gewend...
bluefz1s
Gast
«
Reactie #14 Gepost op:
3 mei 2009, 17:07:22 »
de juiste afstelling van de koppelingskabel kan iets helpen.
Er moet iets speling zijn (zie je boekje) maar zeker niet meer dan voorgeschreven.
Print
Pagina's: [
1
]
2
Yamaha Forum
»
FZ1-N (Naked) en FZ1-S (Fazer) alle modellen
»
Algemene vragen over je FZ1
(Moderators:
Fz1-Bert